Uit het centrum Gemeenschapskrant
Groene vingers bij GBS De Klimboom
28/05/26
De leerlingen van het derde leerjaar van GBS De Klimboom brengen hun lessen wereldoriëntatie nu ook in de praktijk, dankzij een tof moestuinproject in samenwerking met de Lijsterbes.
Het is ons doel om de kinderen gelukkig te zien in het groen
Sinds maart bloeit er wat in de tuin van de Lijsterbes. In de moestuin, inclusief kleine serre, groeien kruiden en planten die de leerlingen van De Klimboom daar samen met Lijsterbes-collega Beyen Ayoudi en vrijwilliger Yadin Mayda hebben geplant.
Beyen heeft als PIN-medewerker in GC de Lijsterbes de taak om bruggen te bouwen in de gemeente. In het kader van het Plan Samenleven leidt hij mensen naar het aanbod van het gemeenschapscentrum, waar het gaat over taal, cultuur en gemeenschapsvorming. Scholen als De Klimboom hebben daar ook een plek in.
‘Als brugfiguur wil ik de communicatie tussen kinderen, ouders, leerkrachten en de directie makkelijker maken. We bekijken ook hoe we de school kunnen steunen, bijvoorbeeld met vrijetijdsactiviteiten op maat. Omdat ik toch al activiteiten doe met kinderen, op school en in de Lijsterbes, kwam ik op het idee van de moestuin. De kinderen van het derde leerjaar krijgen tijdens WO de lessenreeks “De Moestuin van Marcel”. Het leek me leuk om die lessen ook in de praktijk te brengen. Het plan is vorig schooljaar ontstaan. Dit voorjaar zijn we er met de 44 leerlingen van 3A en 3B aan begonnen. Op dinsdag- en donderdagnamiddag steken ze afwisselend de handen uit de mouwen in de moestuin, in groepjes van tien.’
Plantenbakken
Beyen heeft zelf ook groene vingers. Dankzij een opleiding fytotherapie is hij bijvoorbeeld thuis in de wereld van de geneeskrachtige kruiden. Hij volgde ook een opleiding tot tuinaannemer en groenbeheerder, een beroep dat hij ook een tijd heeft uitgeoefend. Vrijwilliger Yadin is een vriend van Beyen. Hij heeft zelf een moestuin en professioneel ervaring met binnenhuisplanten. Het perfecte duo om met het project aan de slag te gaan.
Beyen: ‘Eerst hebben we bakken gemaakt om de zaden in te planten. Het voordeel van planten in verhoogde bakken is dat er geen onkruid tussen de plantjes groeit. Ze zijn ook makkelijk te onderhouden en ergonomisch, zodat de kinderen er makkelijk bij kunnen. Naast de bakken heb ik ook een serre uit mijn eigen tuin gehaald om er zeker van te zijn dat de zaadjes in een goede omgeving konden kiemen en overleven. Zelfs na maart was het soms nog vrij fris.’
Het zou mooi zijn als de kinderen de natuur leren waarderen door dit project
Zaadbommen
Zodra de perkjes klaar waren, konden de kinderen in actie komen. Beyen: ‘Als eerste grote activiteit hebben we zaadbommen gemaakt met de kinderen. Een zaadbom is potgrond vermengd met bloemzaadjes en groene of rode klei. Als je dat goed mengt, krijg je van die plakkerige bolletjes met zaadjes die onmiddellijk in de perfecte omgeving kunnen ontkiemen. De kinderen vonden het superleuk dat ze zich op die manier vuil mochten maken.’
Ook Yadin vond het enthousiasme van de kinderen aanstekelijk. ‘De kinderen vonden alles leuk: van met de schop werken tot zaadjes laten ontkiemen en ze in de serre zetten. Ik had nog nooit zo lang met kinderen gewerkt, maar het was fijn om hen zo te zien. Dat is ook ons doel: de kinderen gelukkig bezig zien, zodat ze blij terug naar school of naar huis gaan. Het zou mooi zijn als ze door dit project de natuur leren waarderen. Daarom leren we hen niet alleen planten. We leren hen bijvoorbeeld ook dat er insecten nodig zijn om de planten te bestuiven, zodat ze vruchten geven.’
De vruchten plukken
Het aanbod in de moestuin is gevarieerd. Beyen: ‘We hebben sla, tomaten, komkommers, aardappelen, courgetten en kruiden geplant, maar ook bloemen die de insecten aantrekken. En aardbeien, omdat de kinderen dat heel graag wilden. Nu is het afwachten, want het kan natuurlijk altijd dat de slakken, vogels of eekhoorntjes mee komen eten en het weer ons niet gunstig gezind is.’
‘Als we zien dat het een droge week wordt, zorgen we ervoor dat iemand de planten vochtig kan houden. Normaal gaan we ook nog een tuinhuis plaatsen met een regenwaterpomp, zodat we het regenwater kunnen gebruiken. Hopelijk vinden we dan een aantal kinderen en ouders uit de buurt die bereid zijn om de moestuin te komen onderhouden in de vakantie.’
Wie weet kunnen de kinderen dan ook letterlijk de vruchten plukken en genieten van het werk dat ze verzet hebben. ‘We weten nog niet precies wat we gaan doen met de oogst. Daarvoor moeten we eerst zien of alles lukt. Maar wie weet kunnen we een soort brunch organiseren of zelfs koken met de kinderen en de ouders. Die plannen moeten we nog concreet maken en bespreken met de centrumverantwoordelijke en zorgcoördinator.’
Een duurzaam project
Als alles meezit, kan de moestuin nadien ook worden voortgezet. Beyen: ‘Ik denk dat we het moestuinproject op een duurzame manier kunnen verlengen als we de tuin onderhouden. Als we ieder jaar extra potgrond en mest toevoegen, kunnen we weer planten en zullen sommige planten ook vanzelf terugkomen.’
Tekst: Michaël Bellon
Foto: © TDW
Uit: lijsterbes juni 2026