submenu

Oud-Nieuw - 10/06/2021

Het Statieplein in 1937 en nu

Het loont nog even de moeite om terug te keren naar het Statieplein. We maken de vergelijking tussen de situatie in 1937, toen de elektrische tram de stoomtram verving (vanaf 22 mei 1937), en de omgeving vandaag.

Vroeger was dit plein een van het meest bruisende gedeeltes van Kraainem. In de buurt waren toen veel cafés (gemiddeld 1 per 40 inwoners), zes bal- of danszalen en veel winkels waaronder bakkers, slagers, een fietsen- en kolenhandelaar, een hotel en zelfs een cinema op de plaats waar garage Hoeylaerts nu is. Die werd uitgebaat door Gaston Leemans. Voordien, in 1908, stond hier een danszaal van Fr. D’Hondt. De kermis van Kraainem vond plaats op het kermisplein vlak bij het tramstation (links op de oude foto zichtbaar). Dat zou nu midden op het kruispunt van de Woluwelaan met de Van Hovestraat en de Tramlaan staan. Deze kermis bestond nog tot in de vroege jaren 60, met botsauto’s, een rups, een molen voor de kleine kinderen, een schiettent en een frietkraam. Maar in 1967 werd de Woluwelaan aangelegd en in 1969 het viaduct van de E40. Vanaf dan was het gedaan met de pret. Vandaag is de kerk van Sint-Stevens-Woluwe nog amper zichtbaar vlak naast de antenne van het linkse gebouw op de huidige foto. Tram S is op 19 mei 1961 vervangen door de rode bussen van de NMVB (de buurtspoorwegen), die sinds 1 januari 1991 onder hun huidige naam De Lijn in Vlaanderen het openbaar vervoer verzorgt.

Iedereen, en niet het minst de handelaars uit de buurt, slaakt vandaag een zucht van verlichting nu de verbouwingswerken aan het Woluwedal klaar zijn en er zelfs een fietstunnel en fietsautostrade toegevoegd zijn. De aanpassingen zijn een welkome meerwaarde voor iedereen

Tekst: Luc Maes

Foto: Luc Maes

Uit: Lijsterbeskrant juni 2021