submenu

Kyra Verreydt debuteert in verfilming van Kom hier dat ik u kus - 10/12/2020

‘Acteren is minder romantisch dan het lijkt, het is keihard werken’

Ze begon haar acteercarrière bij De Zonderlingen en maakt nu haar debuut op het grote doek. Tenminste, als corona de bioscoopzalen niet had doen sluiten. Wij spraken met de Kraainemse Kyra Verreydt over haar rol in de film ‘Kom hier dat ik u kus’.

Kom hier dat ik u kus is de verfilming van de gelijknamige roman van Griet Op de Beeck uit 2014. Het boek vertelt het verhaal van de jonge vrouw Mona. In de verfilming door Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden speelt Kyra Verreydt (22) de rol van Anne-Sophie, de zus van Mona. ‘De film is geen letterlijke weergave van het boek’, vertelt Kyra. ‘De structuur bleef behouden, maar de makers hebben er hun eigen ding van gemaakt. Niels van Koevorden en Sabine Lubbe Bakker zijn documentairemakers, en dat zie je ook aan de film. De camera zit dicht op de huid van de personages.’

De film werd op het Filmfestival van Gent – midden oktober en dus net voor de tweede lockdown – in avant-première getoond. ‘De reacties waren positief. De mensen waren geëmotioneerd. Na de film moesten ze even op adem komen. En sommigen dachten na over hun eigen familiebanden.’ Normaal gezien moest Kom hier dat ik u kus tijdens de herfstvakantie voor het brede publiek in 
Ze begon haar acteercarrière bij De Zonderlingen en maakt nu haar debuut op het grote doek. Tenminste, als corona de bioscoopzalen niet had doen sluiten. Wij spraken met de Kraainemse Kyra Verreydt over haar rol in de film ‘Kom hier dat ik u kus’. première zijn gegaan in de bioscoopzalen. De bekende omstandigheden staken daar een stokje voor, wat voor Kyra betekent dat haar vuurdoop op het grote doek nog even op zich laat  wachten.

VRIJHEID

De filmrol is een – vroeg en voorlopig – hoogtepunt van een lang theaterverhaal. ‘Al van jongs af wist ik dat ik iets creatiefs wilde doen. Het zat gewoon in me’, blikt ze terug. ‘Als kind verzon ik heel wat verhalen. Toen ik naar het middelbaar moest gaan, was ik ingeschreven in het atheneum van Tervuren. Maar op een bepaald moment hoorde ik dat er een open dag was in de kunsthumaniora van Laken. Ik móést daar naartoe. Toen ik daar binnenstapte, was ik meteen verkocht.’

Na haar middelbare studie trok Kyra naar Leuven voor een master in Dramatische kunsten aan de Luca School of Arts. Daar volgt ze nu nog een aanvullende lerarenopleiding. ‘Wat me zo aantrekt aan het acteren, is de vrijheid in wie je mag zijn. Je kunt verschillende mensen zijn. Acteren heeft me altijd geïntrigeerd, fictie spreekt me enorm aan. Ik denk dat ik graag vertoef in werelden die niet de realiteit zijn. De mogelijkheden en vrijheden zijn er onbeperkt.’

OBSERVEREN

Acteren is meer dan een tekst uit het hoofd leren. ‘Een van de eigenschappen die een goede acteur of actrice kan helpen, is goed kunnen kijken en luisteren. Het is interessant als je mensen in het dagelijkse leven goed kunt observeren en analyseren. Hoe reageert iemand, hoe loopt iemand, hoe spreekt iemand in die of die situatie? Zeker tijdens mijn opleiding merkte ik dat ik daar veel mee bezig was. Ik lette meer op hoe iemand iets zei, dan op wat die persoon precies vertelde. Soms doe ik dat nog, onbewust. Een andere eigenschap die je als acteur maar beter kunt hebben, is ambitie. Je moet blijven bijleren en altijd blijven dromen.’

De wil om bij te leren is ook bij Kyra aanwezig. ‘Tijdens mijn opleiding was ik altijd erg gefocust op geloofwaardigheid als ik naar een film of theaterstuk keek. Soms zat die kritische blik in de weg van het gewone kijkplezier. Nu, na het afstuderen, kan ik opnieuw met plezier naar iets kijken. Al blijf ik met een ‘derde oog’ toch altijd rekening houden met de technische aspecten.’

Een acteeropleiding volgen is één ding, maar dan is het de vraag of alle opgedane kennis en kunde overeenstemmen met de praktijk. ‘Wat ik ondertussen geleerd heb, is dat acteren in werkelijkheid minder romantisch is dan het lijkt’, lacht Kyra. ‘Het is niet omdat je wilt acteren, dat je het ook zult mogen doen. Het is keihard werken, dat besef ik steeds meer. En je moet je eigen kansen creëren. Want het is niet omdat je afgestudeerd bent als acteur, dat honderden aanbiedingen jouw kant komen opgevlogen.’

GELAAGDE ROL

Wat de toekomst voor Kyra zal brengen, is – net als voor de hele cultuursector in deze coronatijden – nog koffiedik kijken. ‘Ik hoop dat ik nog veel interessante rollen mag spelen. Misschien nog wel het liefst rollen die geschreven zijn door vrouwelijke scenaristen. Ik werk graag samen met vrouwen. Ik vind dat zij nog steeds te weinig kansen krijgen, terwijl zij als de beste gelaagde en eerlijke vrouwenrollen kunnen creëren. Als ik naar een film kijk, kan ik meteen zeggen of die door een vrouw gemaakt is of niet, alleen door naar de invulling van de vrouwelijke rollen te kijken.’

‘Ik heb met mijn klas het collectief NOK opgericht. Op 26, 27 en 28 maart organiseren we het tweede NOK-festival in Mechelen. Dat is een theaterfestival voor jong talent, dat we twee jaar geleden voor de eerste keer hebben georganiseerd. Voor de rest is het nog een beetje afwachten wat er zich aandient en wat er mogelijk is. Maar de rol in Kom hier dat ik u kus smaakt zeker naar meer. Ik wil verder onderzoeken hoe tv en film werken. Daarnaast wil ik ook nog heel graag theater maken en spelen natuurlijk.’
 

Tekst: Wim Troch

Foto: Tine De Wilde

Uit: Lijsterbeskrant december 2020