submenu

Bob De Moor en Herbert Flack voor het eerst samen op de planken - 29/11/2019

Komisch theater met weerhaken

De dramatische komedie Een man een man was in Nederland een theaterhit. Bij ons zou de Vlaamse remake er zeker ook één kunnen worden, dankzij het gouden acteursduo dat de twee hoofdrollen voor zijn rekening neemt: Bob De Moor en Herbert Flack.

Zowel Herbert Flack als Bob De Moor zijn coryfeeën van de Vlaamse acteursgilde. Beiden zijn ze dit jaar zeventig geworden en al vijftig jaar met toneel, film en televisie bezig. De ene is afkomstig uit het Antwerpse, speelde lang bij de KNS en produceerde recent ook zelf theaterstukken zoals De dame met het hondje of de solo Vrouwen!!! De reis van een verleider. De ander is afkomstig uit het Gentse, was lang verbonden aan Theater Malpertuis, en is nu één van de drijvende krachten achter het Vernieuwd Gents Volkstoneel. Door hun talrijke rollen in televisieseries is er waarschijnlijk niemand in Vlaanderen die hen niet kent. Daarom is het heel vreemd dat beide heren nog nooit echt met elkaar op de planken hebben gestaan. Gelukkig maken ze dat nu meer dan goed met Een man een man. Een komische, maar ook dramatische dialoog in een regie van Tania Poppe, waarvoor ze opde scène ook af en toe het gezelschap krijgen van Fleur Hendriks.

Hoe komt het dat jullie nooit eerder iets met elkaar hebben gemaakt?

De Moor: ‘Geen idee. Je stelt dat plots vast. Ik zou het toeval noemen. We hebben wel eens samen gespeeld in het Aspe-toneelstuk Moord in het theater in een regie van Frank Van Laecke. En daarvoor was ik Herbert ook al tegengekomen voor de televisiereeks van Aspe.Vandaar ken ik hem als een heel hoffelijke collega, die altijd iedereen op de set komt begroeten. Er was altijd wederzijdse waardering, maar dit is de eerste grote samenwerking. Ik kijk uit naar de confrontatie.’

Flack: ‘We hebben een totaal verschillend parcours doorlopen in het theater. Maar op de een of andere manier is er toch meteen een match. We amuseren ons, we hebben allebei feeling voor dit stuk, en veel goesting om het te spelen.’

Opmerkelijk: Jullie schelen maar een paar maanden.

De Moor: ‘Ja, dat wist ik eigenlijk niet. Herbert is wel jonger (lacht). Het is natuurlijk nog aftasten, maar je voelt onmiddellijk dat we elkaar liggen. Met sommige acteurs ervaar je die magie dat je elkaar meteen goed verstaat.’

Flack: ‘Het zijn instincten die samenkomen. We hebben al veel theatertjes doorzwommen, maar het is pas door elkaar in de ogen te kijken dat je de juiste toon vindt en ontdekt hoe je de partituur moet lezen.’

Hoe zijn jullie bij dit stuk terechtgekomen?

De Moor:  ‘Het is een idee van artiestenkantoor Koortzz en PoPPop Producties. Het is fijn dat ze mij belden. Met het Vernieuwd Gents Volkstoneelproduceer ik zelf, dus het is eens aangenaam om me alleen te moeten concentreren op het spel. Veel hebben we ook niet nodig: met twee stoelen, een gedekte tafel en wat theaterlicht spelen we anderhalf uur.’

Flack:  ‘Ik heb recent in de musical ‘40-‘45 gespeeld, met rijdende tribunes en honderden mensen op en naast de scène, en ik kan je zeggen dat ik mij erop verlekker om dit miniatuurtje met ons drieën te spelen.’

‘We zijn van plan ons samen met de zaal te amuseren, want het is een komedie. Een van de auteurs van het stuk is Kees Prins van het legendarische sketchprogramma Jiskefet, dat tot tien jaar geleden op de Nederlandse televisie te zien was. Je kan het wat vergelijken met de serie Het Eiland van bij ons, maar toch niet helemaal. Het uitgangspunt van het stuk is niet spectaculair: twee collega’s gaan op restaurant en worden bediend door een serveerster. Maar het wordt soms hilarisch en zelfs gevaarlijk. Er zit heel veel in de voorstelling dat mensen zullen herkennen, en tegelijk is het voor een acteur heerlijk om dit stuk te spelen.’

Wat kan je nog zeggen over de twee mannen?

De Moor: ‘Uit hun gesprek kan je opmaken dat ze vroeger min of meer onafscheidelijk moeten zijn geweest. Tot er voor de ene een promotie kwam waar nogal geheimzinnig over wordt gedaan. Is dat de aanleiding van het gesprek? Dat kom je ook niet echt te weten. Ondertussen krijg je een mooie karakterschets van die twee haantjes. En dan heb je nog de dienster die af en toe als bliksemafleider fungeert en natuurlijk ook voor de vrouwelijke aanwezigheid zorgt. Het is een machtsspel.’

Flack: ‘In de brochure staat het mooi beschreven: dat je je moet herinneren waar je het over had, voor je op restaurant naar het toilet gaat, omdat er anders van alles kan gebeuren. Het zou namelijk kunnen dat er van een gezworen vriendschap  geen spaander meer heel blijft. Je kan het stuk eigenlijk niet navertellen, je moet het zelf zien.’

De Moor: ‘De auteurs zijn sloebers. Het is een komedie met veel weerhaakjes en ook met een thrillerelement. Achteraf vraag je je als publiek af of je dit of dat nu wel goed hebt gehoord. Bepaalde zaken krijgen met opzet geen opheldering.’

Flack: ‘Mensen zullen kunnen napraten en ook veel zelf invullen. Wij krijgen ook constant flashbacks naar mensen en toestanden die we hebben meegemaakt in het theater, op restaurant, onder collega’s of onder vrienden. Het heeft iets van de absurde komedies van Eugène Ionesco (schrijver van absurde toneelstukken, n.v.d.r.).’

De Moor: ‘Of Harold Pinter. Ik heb dit jaar nog De huisbewaarder van Pinter gespeeld. Dat stuk zit ook vol allusies en vraagtekens die nooit opgelost worden, dingen waarvan je niet weet of ze van belang zijn of niet.’

Schiet de voorbereiding wat op?

De Moor: We hebben nu al een paar lezingen achter de rug en binnenkort beginnen we intenser te repeteren tot de première in de Minard in Gent in januari. Bij komedie zijn timing en dosering erg belangrijk, en er komen ook wat dramatische momenten bij.’

Flack: ‘Het is fijne en snedige humor met dubbele bodems. Niet gewoon ‘broek naar beneden’. Het is ook veel tekst en dus hard werken, maar het spelen met Bob is geweldig. Het is eensiets totaal anders dan wat ik tot nu toe gedaan heb of waar de mensen ons van zullen kennen.’

Tekst: Michaël Bellon

Foto: Tine De Wilde

Uit: Lijsterbes december 2019 - januari 2020

Bekijk ook

Herbert Flack en Bob De Moor - Een man een man

laatste tickets
Een klein akkefietje tijdens een etentje op restaurant heeft grote gevolgen. Vergeten waarover je het had voor je naar het toilet ging, groeit uit tot een avond vol misverstanden en verbaal geweld. Een komedie met twee rasacteurs: Herbert Flack en Bob De Moor.
01 feb
20.00 uur