submenu

Gil Georis en Xavier Truyens verplaatsen zich uitsluitend met de fiets - 04/12/2019

Tuiniers op twee wielen

Tuiniers Gil Georis en Xavier Truyens van Cyclo Gardens hebben genoeg aan hun elektrische fietsen met laadbak om zich naar hun klanten in Kraainem en omgeving te begeven. ‘Goedkoper, beter voor het milieu, en we moeten niet in de file staan.’

Een tuinbedrijf zonder één of meerdere bestel- of terreinwagens lijkt haast ondoenbaar. Daar denken Gil Georis (34) en Xavier Truyens (33) van Cyclo Gardens anders over. Beide tuiniers trekken er iedere dag met de fiets op uit, en dat is een bewuste keuze. Het was Gil, tuinman van opleiding, die met het idee op de proppen kwam. ‘Ik had een artikel gelezen over jongeren in Canada die verhuizingen deden per fiets, en ik vond dat dat ook voor tuiniers moest kunnen’, vertelt Gil. ‘Fietsende tuiniers waren er in België op dat moment nog niet, op een paar enkelingen na die na hun uren actief waren. In Nederland vond ik wel enkele voorbeelden.

Om zijn idee om te zetten in de praktijk, wendde Gil zich tot Starterslabo, een organisatie die mensen begeleidt in het waarmaken van hun ondernemersdroom. ‘Ik was zelf al bij verschillende grote firma’s in de tuinsector aan de slag geweest, maar ik had genoeg van hun manier van werken. Ik kampte met een burn-out en had mijn ontslag ingediend. Ik wilde een eigen project uitwerken, en kwam zo bij Starterslabo terecht. Na een opleiding en de opmaak van een projectplan, volgde een testjaar. Op dat moment is Xavier mee op de kar gesprongen. Onze kleine onderneming bleek een succes, en sinds maart vorig jaar zijn we volledig zelfstandig.’

Door volop in te zetten op de fiets als transportmiddel, spaarden Gil en Xavier best wat geld uit. ‘Een bestelwagen kopen wilden we niet. Dat was door de aankoopprijs ook niet haalbaar. Daarnaast moet je nog betalen voor de inschrijving, de brandstof, de verzekering … Met onze elektrische fietsen en aanhangwagens zijn we veel goedkoper af’, stelt Gil. Volgens Xavier biedt naar het werk gaan met de fiets nog tal van andere voordelen. ‘Je hoeft je geen zorgen te maken over een parkeerplaats en over files. Mochten we toch de wagen nemen, zouden we door het vele verkeer niet sneller op onze bestemming zijn. En een kwartier fietsen of aanschuiven met de wagen geeft een heel ander gevoel. De fietsinfrastructuur in de omgeving is bovendien best goed.’

5 kilometer

Het gebruik van de fiets maakt wel dat het werkingsgebied van Cyclo Gardens niet heel groot is. Het bedrijfje is actief in een straal van 5 kilometer rond hun ateliers in de Asterslaan in Kraainem en de Leuvensesteenweg in Sint-Stevens- Woluwe. ‘Meer hoeft dat niet te zijn. De tuinen hier in de oostrand van Brussel zijn perfect voor ons. Niet te groot, niet te klein’, legt Gil uit. ‘Klanten hebben we genoeg. Nu al weten we dat er voor volgend jaar voldoende werk is. En dat is niet omdat we veel promotie voeren. De mond-tot-mondreclame doet haar werk. We kunnen het ons niet veroorloven om slecht werk te leveren, net omdat we in zo’n klein gebied opereren. Mensen kunnen overigens een beroep doen op ons voor kleinere werkjes waar grotere tuinbedrijven niet voor willen langskomen.’

Aangepast werkmateriaal

Het werkmateriaal van Gil en Xavier is aangepast aan hun vervoermiddel. ‘In één aanhangwagen kunnen we honderd kilogram vervoeren. Meer niet, anders wordt het gevaarlijk in afdalingen’, verduidelijkt Gil. ‘Dat maakt dat we op voorhand goed moeten nadenken over wat we meenemen. Ook hebben we veel demonteerbaar en plooibaar materiaal.
Bijvoorbeeld een ladder van vijf meter opgedeeld in vier stukken. Daarnaast is al ons gereedschap elektrisch, en dat is lichter. Ook voor onze rug is dat pakken
beter, en we produceren amper lawaai, zo hebben we zelfs geen oorbeschermers meer nodig. Elektrisch gereedschap is bovendien beter voor het milieu en goedkoper in onderhoud. En het resultaat is hetzelfde. Wat materiaal betreft, zitten we goed. Wel willen we nog investeren in wat grotere aanhangwagens met een eigen remsysteem. Extra transportcapaciteit zou betekenen dat we het tuinafval met de fiets kunnen afvoeren. Nu gaan we aan het einde van de week met een voertuig bij alle klanten langs om dat op te halen, al zijn er wel verschillende klanten die het gebruiken als compost'.

Het aanbreken van de winter betekent niet dat Cyclo Gardens helemaal stilligt. ‘De periode van hagen scheren en grasmaaien is voorbij, maar er is nog zo veel ander werk. Een boom vellen bijvoorbeeld. Ook voor onder meer het aanleggen van wandelpaadjes, het bouwen van een tuinhuisje en het plaatsen van een afsluiting kunnen mensen bij ons aankloppen. En daarvoor hoeft het niet zonnig en warm te zijn.’

Werkplezier

Alles wijst erop dat Cyclo Gardens nog lang zal blijven bestaan, want zowel bij Gil als Xavier is de werkvreugde groot. ‘Toen ik jong was, was ik vaak samen met mijn papa bezig in de tuin. Mijn passie is moestuinieren, daarom heb ik tuinbouwstudies gevolgd. Maar mijn werk bij grote tuinbouwbedrijven maakte mij niet gelukkig. Een schouderklopje kon er niet af, het was altijd maar werken, waardoor ik geen tijd meer had voor mijn gezin en onder stress leefde. Nu werk ik volgens een normaal ritme. Xavier en ik kunnen onszelf geen monsterloon uitbetalen, maar dat hoeft ook niet. Sommige zelfstandigen werken enorm hard om zich bijvoorbeeld een chique wagen te kunnen kopen, maar dat interesseert ons niet.’ Ook Xavier is nu gelukkiger. ‘Ik had vroeger een leidinggevende functie bij een grote warenhuisketen, waar ik 60 tot 70 uur per week klopte. Dat wilde ik niet langer, en ik heb ontslag genomen. Vroeger was ik moe en gestresseerd, zelfs tijdens de vakantie was ik constant met het werk bezig. Nu werk ik voor mezelf, en ik zouhet niet meer anders willen. In een sector als de onze kan je iedere dag van 6 uur ‘s morgens tot 8 uur ‘s avonds werken, maar dat doen we bewust niet.’

Meer informatie over Cyclo Gardens kan je vinden op hun website of facebookpagina.

Tekst: Jelle Schepers
Foto: Tine De Wilde
Uit: lijsterbes december 2019 - januari 2020