submenu

Toename verstedelijking in Stokkel vanaf 1932 - 28/08/2019

Stokkel, een gehucht van Sint-Pieters-Woluwe, was vroeger een dorp, zoals de gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem. In 1882 begon de eerste verandering voor Stokkel.

De firma Electrobel legt een spoorlijn van Brussel naar Tervuren aan om een onderdeel van de komende Wereldtentoonstelling te kunnen bezoeken. De Wereldtentoonstelling was gepland in 1895, maar kwam er pas in 1897. Een gedeelte ervan vond plaats in het park van Tervuren. In november 1882 opent het station Wezembeek-Stokkel. Een paar jaar later, in 1897, is het monumentale station van Tervuren klaar, een maand voor de Wereldtentoonstelling.

Bel-Air

Het spreekt voor zich dat deze spoorlijn het gehucht zou gaan beïnvloeden. Het dorp Stokkel werd stilaan uitgebreid over Kraainem en Wezembeek-Oppem heen. Vanaf 1932 ontdekken de verkavelaars de uitbreidingsmogelijkheden. De door de gemeente Wezembeek-Oppem opgekochte gronden (60 hectare tussen Kapelleveld en Stokkel) werden doorverkocht en verkaveld door de ‘NV Immobilia de Stockel’, mede opgericht door Xavier de Grunne, en gecontroleerd door de Holding Electrobel. Affiches kondigden onder de titel ‘Stockel-Extension’ aan dat er een verkaveling zou komen. Deze verkavelingen, op de grens van Wezembeek- Oppem met Kraainem, zijn later ‘Bel-Air’ genoemd. Achteraf bekeken was het meer een ‘Brussel-uitbreiding’ of verstedelijking van ‘den buiten’. Op het verkavelingsplan staan enkel Brussel en Tervuren als hoofdplaatsen aangeduid. De gemeentegrenzen van Kraainem en Wezembeek-Oppem komen er niet aan te pas.

Luchtfoto uit 1935

Daarom dit keer geen recente foto van de wijk, maar een luchtfoto uit 1935 die het donkere (Stockel-Extension) gedeelte van de affiche uitvergroot laat zien. Dat zie je aan de boogvormige straatlijnen. Het grootste gedeelte van deze foto ligt op het grondgebied van Wezembeek-Oppem.

Kraainem is hier op zijn smalst (150 meter breed) en grenst aan Stokkel (vandaar de bijnaam ‘Kraainemse Hoek’) en Wezembeek-Oppem. De verkaveling bestaat al en een aantal woningen zijn opgetrokken. Onderaan rijdt van rechts naar links een elektrisch metrostel van station Stokkel (aan de Colruytwinkel) naar Tervuren. Het waren treinstellen zoals die van de Parijse metro. Deze lijn werd in 1958 afgeschaft. Vandaag rijdt hier de tramlijn 39 van Tervuren naar Ban-Eik in Wezembeek-Oppem. De treinsporen onderaan op de foto gaan links naar Tervuren en rechts naar station Stokkel-Wezembeek (Kinnenstraat en De Burburelaan). Vanaf de jaren 50 werd deze omgeving meer en meer volgebouwd.


Tekst en foto’s: Luc Maes